Opleidingen en Ervaring

VUB Orthopedagogiek – onderscheiding

KUL Familiale en seksuologische wetenschappen – onderscheiding

CVA sekscounselor – grote onderscheiding

Mijn interesse voor seksualiteit ontstond in mijn laatste jaar orthopedagogiek. Voor het vak psychologie maakte ik een proefwerk over seksualiteit bij mindervaliden en dan specifiek met laag IQ. Ik wou de taboe over ‘seks’ doorbreken. Het is nu eenmaal een thema waar mensen niet vlug over praten, zeker 30 jaar geleden niet.

Een logisch gevolg was dan ook de opleiding seksuologie, die ik als werkstudente voltooide. Mijn eindwerk was een vergelijkend onderzoek bij vrouwen met als titel “Is er nog seks na de zwangerschap?”
Na mijn stage in het CGSV Antwerpen (centrum voor geboorteregeling en seksualiteitsvragen) ben ik daar 4 jaar als vrijwillige therapeut blijven werken, verder gaf ik sporadisch mee vorming in scholen.

In 1993 had ik het geluk een jaar als onderzoeker te werken bij De Witte Raven, een organisatie van en voor mensen met HIV en aids (onderdeel geworden van Sensoa). Sindsdien ben ik dit thema blijven opvolgen.

Als opvoedster in de bijzondere jeugdzorg was ik het aanspreekpunt voor alle mogelijke vragen rond seks en relatie. Helaas door fulltime werk en 2 kinderen is mijn vrijwilligerswerk als therapeute weggeëbd. Ik ben nog jaren vrijwillig vorming blijven geven in de instelling waar ik werkte.

Sinds 2015 doe ik vrijwilligerswerk met vluchtelingen. Momenteel werk ik als vrijwilliger in het asielcentrum in de buurt, waar ik seksuele vorming en counseling geef.

In mijn persoonlijk leven kon ik van nabij de transitie van twee vrienden volgen, wat me naast boekenkennis, een zeer bijzonder inzicht gaf over het leven als transgender, bedankt hiervoor.

Mijn specialiteit omvat gender, seks en zwangerschap, seksuele of relatieproblemen, …
Communicatie is een belangrijk onderdeel van het leven. Duidelijke en open communicatie met respect voor elkaar zijn een onderdeel van mijn dagelijks leven en mijn praktijk. Afhankelijk van het gesprek zullen er oefeningen of taken worden gegeven. Cognitieve gedragstherapie is een belangrijk instrument voor mij, maar betekent niets zonder context of communicatie.